Skip to main content

Ikat perut demi anak?..besarnya pengorbanan seorang ibu...

      "Cik,laptop mana yang paling bagus kat sini?"..tiba-tiba sorang mak cik tanya aku..aku  busy tengok-tengok laptop di sekeliling aku sampai tak perasan ada orang kat depan ..jap-jap...,agaknya mak cik ni ingat aku kerja kat kedai ni kot! "Mak cik, kena tanya kat staf yang kerja kat kedai ni,kat kaunter depan tu,sebab saya tak tau sangat,saya tak kerja kat sini,".aku tunjuk kat dia kaunter depan. Mak cik tu pergi lah ke kaunter yang aku tunjuk tadi..tapi staf tu tengah busy lak layan customer lain..macam tunggul mak cik tu tunggu tak kena layan pon..at least tanya laa mak cik tu nak apa..mungkin sebab penampilan makcik tu ..first impression aku tengok  aku dapat rasa dia orang susah..tapi tak boleh laa macam tu! Customer jugak tuuu...
pic dari en.google..tak empat nak snap pic masa kejadian..

   
   Then mak cik tu patah balik....last-last aku tak perasan dia dah kat depan aku balik..aku tanya dia,nak cari laptop yang macam mana..mak cik tu cakap nak cari yang murah sikit..aku tunjuk yang harga RM1200 jenama acer..then dia cakap nak yang lagi murah..aku tunjuk lak notebook jenama acer RM850..tu je laa yang termurah dalam kedai tu.."first hand ke?".."aah first hand, ada waranty 1 tahun ni mak cik"..dah macam aku lak promoter kat kedai tu.."kejap ek mak cik tanya anak mak cik nak ke tak jenis yang macam ni"...tak lama lepas tu ...mak cik tu datang semula kat aku,
        "dik,..adik tau ke laptop yang macam ni"..dia tunjuk kat aku mesej kat fon dia "mana ada orang guna macam tu lagi! kan *_*_*_ dah cakap nak laptop acer yang guna windows 8 tu..kalau ibu tak beli yang macam tu *_*_*_ tak nak belajar dah!..*_*_* _malu sebab semua kawan-kawan *_*_* _guna yang macam tu sekarang."...lepas baca aku tunjuk kat mak cik tu laptop yang dimaksudkan..harganya RM1800..tanpa berfikir panjang dia terus cakap nak beli....tiba masa nak bayar, makcik tu hulur 8 keping RM50 yang selebihnya RM20 dan RM10 yang dah comot dan berkeronyok..aku masih kat sebelah mak cik tu  sebab sempat berkenan ngan powerbank comel kaler hijau jap tadi so rembat laaa..jurujual tu cakap tak cukup 10 ringgit lagi..mak cik tu pon  keluarkan RM10 lagi sekeping ..,masa tu aku tertengok laa baki kat dalam wallet dia cuma ada sekeping RM5 yang tinggal!.. "maaf laa duit kecik-kecik ,dah comot dah kumpul lama..", ..budak cashier tu just senyum dengar pengakuan mak cik tu ..
sempat rembat masa kejadian..
         Aku kat sebelah speechless ..sebak pon ada.. aku teringat balik ngan petikan mesej yang aku baca beberapa minit yang lepas, si anak mungkin tidak menyedari betapa susahnya si ibu semata-mata nak tunaikan kemahuan dia....macam mana mak cik tu nak balik ek? cukup ke duit tambang? lepas tu nak makan apa duit tinggal 5 ringgit,ikat perut laa jawabnya..persoalan-persoalan tu  mula menyibuk dalam kepala otak aku...hmmm....tiba-tiba aku teringat and rindu kat mak aku!..... pesanan buat si pemilik laptop>>
                                                           
                                                       ********************

 kepada adik yang dapat laptop baru tu..
        akak harap satu hari nanti ko baca blog akak ni..akak jumpa mak ko kat kedai laptop arini (5/11/2014),dia tak tau nak pilih laptop yang macam mana nak beli untuk ko. laptop acer windows 8 kaler pink yang ko pakai tu akak yang pilih! akak harap ko buka mata buka hati,tengok! betapa besarnya pengorbanan ibu ko. Berkaca mata akak tulis entry ni! Akak harap ko belajarlah sungguh-sungguh dan balas budi mak ko tu..
 dan satu lagi..
         akak harap ko janganlah terpengaruh atau terikut-ikut sangat ngan trend and lifestyle orang lain terutamanya member-member ko tu..kalau nak up to date pon ikutlah kemampuan ya..biar bersederhana sekarang ni,nanti bila ko dah habis belajar,dapat gaji besar,ko punya suka laaa..akak harap tiap kali ko tengok laptop tu ko teringat untuk balas balik budi dan berbakti pada ibu ko ..kalau ko nak marah akak sebab pilih kaler pink( mungkin ko tak suka),akak tak kisah..kaler lain dah sold out!..belajar betul-betul tau,.
                          pesanan dari : a stranger who you might think busybody,  

                catatan oleh : sya greenalista       
                                               

Popular posts from this blog

"Makeover'' Jubah Terpakai Jadi Blouse

       Holaaa cute visitors 😘😘😘 Pokok pangkal entry harini bermula dengan bebelan Encik Suami... Jubah ni Sha jahit time nak ikut dinner jabatan. Dan Encik Suami kata  📢 "asal ada dinner/function  tak sah takbuat baju baru..pakainya sekali jer,pastu simpan dalam almari''😏 ....memang betul pon  ^_^  so terus dapat inspirasi nak makeover kepada benda lain, blouse contohnya...boleh pakai jalan-jalan selalu..duit pun jimat..sejuk wallet laki i🙏 . ini gambar asal sebelum makeover ..

Segmen : New Year Blogwalking Januari by Sulyanie Ghazali

*klik banner untuk join. ♥ Tarikh tutup : Taktau lagi hahaha. Nanti sul bagitau. ♥ Tujuan segmen nie untuk memudahkan sul dan peserta-peseta blogwalking dan follow blog-blog peserta yang lain. ♥ Senarai peserta akan diupdate setiap hari sabtu. ♥ Rajin-rajin kan diri jenguk + follow blog peserta yee. Dapat tambah follower jugak :) Syarat dia simple jee. Hope segmen nie dapat sambutan. Jom join ramai-ramai :)

Sebab-sebab perempuan tak layan lelaki

       Okey guys.. pernah tak korang?? nak tackle perempuan ended with  tak kena layan.. even  tak kena pandang  pon??..selalunya first impression korang... "ciss..sombong!..tak lawa mana pon.."..betul tak?..perempuan kalau jenis yang suka melayan selalu kena cop murahan..kalau jual mahal korang cakap sombong lak..lelaki suka minta gambar perempuan, kalau lawa boleh ajak couple.. kalau tak lawa sepantas kilat jari tu tekan button 'block'.. kan kan kan..hihi...tapi TAK SEMUA lelaki   camtu..         Perempuan yang tak layan lelaki tak semestinya diorang tu sombong..diorang mesti ada sebab dan alasan tersendiri..antara sebab-sebab perempuan tak layan lelaki..?