Skip to main content

Kenali si Pembohong..

      Pernahkah anda ditipu,tertipu dan menipu?....ditipu atau dibohongi mungkin perkara yang sering terjadi pada kita..namun tiada siapa pun yang suka atau mahu dibohongi..mari kita kenali lebih lagi ciri-ciri seseorang yang sedang menipu/berbohong..
      Cara mudah mengesan seseorang itu berbohong, yang pertama adalah melalui ekspresi muka..biasanya micro-expression seseorang yang sedang berbohong akan menunjukkan emosi dan tekanan (distress) dicirikan dengan menarik kening ke atas ke arah tengah dahi seperti gambar di bawah..

        Cara yang kedua adalah melalui kelakuan beliau. Pembohong cenderung menyentuh hidung dengan kerap semasa berbohong, ini disebabkan oleh rush of adrenalin pada kapilari hidung yang menyebabkan hidung menjadi gatal.
         Cara yang ketiga adalah dengan memerhati pada gerakan mata. Bila seseorang yang dominan menggunakan tangan kanan sedang berbohong,anak mata mereka akan bergerak ke atas ke arah kanan. Sebaliknya bagi seseorang yang kidal. Kurang atau tiada eye-contact.
      Cara yang keempat, perhatikan keadaan fizikal beliau. Pembohong selalunya akan berpeluh lebih banyak daripada biasa disebabkan oleh ketakutan. dan malu. Selain itu beliau juga akan teragak-agak untuk mengangguk jika ditanya soalan.
    Cara yang kelima adalah melalui pemerhatian terhadap kerongkong dan pernafasan si pembohong. Bila seseorang berbohong,penghasilan adrenalin akan meningkat dan si pembohong akan sering menelan air liur . Pernafasan mereka juga akan menjadi lebih cepat.
     Cara yang keenam, melaui ungkapan lisan juga boleh memberi petunjuk sesorang itu sedang berbohong..antaranyaa, mereka akan.. :
 1) mengulang semula kata-kata anda semasa menjawab soalan.
 2) meminta soalan yang sama diulang atau seakan-akan tidak memahami soalan yang senang.
 3) bercakap dengan cara yang sukar difahami dan sering berhenti di pertengahan ayat atau gagal menghabiskan ayat.
 4) mengulang-ulang kenyataan yang sama secara tidak sengaja.
       Dalam kehidupan seharian kita sering berdepan dengan pelbagai jenis ragam dan karenah manusia di sekeliling kita . Menentukan jika seseorang itu sedang berbohong mungkin dapat membantu menyelamatkan anda dari menjadi mangsa penipuan.



         

Comments

  1. alhamdulillah setakat ni macam dah lama juga lah tak jumpa orang menipu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sha pon jarang dah jumpa orang camni hehe.. ^_^

      Delete
  2. Huhuhu..nampaknya dalam situasi ni bukan nya sy nak tahu org tu berbohong ke tidak, sy rasa org lain yg tengok sy samada sy ni berbohong atau tidak..ahaksss
    Pertamanya sy pemalu..jadi kalau bercakap pasti mata tu tak tentu arah pandang atau pandang kebawah baik lelaki atau perempuan.. Kalau perempuan segan pandang lama2, kalau lelaki pandang2 lama2 jadi lain pulaksss...ahaksss
    Keduanya bila dah pemalu. cakap pun mudah nervous... kadang2 macam gagap..haha..dan macam2 lagi.
    Sebab tulah sy berblogging..jadi tak de pandang2 orang..tulis je tanpa malu dan gagap..ahaksss kan kan kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. oww pemalu rupanya..hihihi..dalam dunia blogging kemain lagi ea..hehehehe

      Delete
  3. menarikkk . lepas ni tahu la orang yang menipu cane . huhuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe tu laaaa..nak bohong sunat pon susah laa pasni ^_^

      Delete

Post a Comment

Beli buku beli pen,
Tulis nota buat catatan
Terima kasih sudi komen,
kunjungan kembali dijanjikan.